De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het licht dat de aarde bereikt en neemt toe naarmate de zon hoger aan de hemel staat. Warmte heeft geen invloed op de hoeveelheid UV; op een koele zonnige dag kan de zonkracht even sterk of sterker zijn als op een warme dag. Wel is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de atmosfeer en van de hoeveelheid ozon.

Onderzoek toont aan dat vitamine D een beschermende werking heeft op allerlei ziekten en aandoeningen. De aanmaak van de vitamine D door zonlicht verloopt stapsgewijs. UV-B, een onzichtbaar onderdeel van zonlicht, wordt in onze huid omgezet naar vitamine D.

In onze huid kan alléén vitamine D aangemaakt worden als er tenminste een zonkracht 3 is. Een zonkracht van 3 of meer meten wij in Nederland vooral van juni tot september. Kijk op de zonnekrachtmeter en je ziet of je vandaag vitamine D aanmaakt! U moet dan wel met een blote huid, het liefst liggend, ongeveer een half uur in de zon verblijven.

Bewolking, smog en vocht verminderen de hoeveelheid UV-B in het zonlicht en daarmee hoeveel vitamine D we kunnen aanmaken. Zonnebrandcrème verlaagt de vitamine D-productie al snel met 98%…

Als u in de maanden dat er weinig zonkracht is voor voldoende vitamine D wilt zorgen is het raadzaam een supplement te gebruiken. Naarmate we ouder worden, in het bijzonder na de 45-jarige leeftijd, gaat de opname van vitamine-D via de huid achteruit. Gebruik dan een vitamine D supplement van 25 microgram. Voor meer informatie omtrent de juiste dosering neemt u gerust even contact met mij op.